lørdag 1. oktober 2016

Arbeidskrav 1- Didaktisk refleksjon


Jeg vil i dette blogginnlegget skrive en kort tekst om hvordan man kan jobbe med digital kompetanse i kunst og håndverk. I og med at jeg går GLU 5-10 har jeg valgt å ta utgangspunkt i kompetansemålene som ligger under temaet ”Visuell kommunikasjon” etter 10.trinn. Der det er nødvendig vil jeg referere til pensum og annen relevant litteratur.

https://digitalmediedesign.wordpress.com/2014/10/20/visuell-kommunikasjon-i-digitale-medier/ 

I et slikt arbeid, hvor man skal skape en bildebok, vil tre kompetansemål i kunst og håndverk etter 10.trinn dekkes. Målene som dekkes er:

Eleven skal kunne:
1.     Bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
2.    Bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
3.    Dokumentere eget arbeid i mulitmediepresentasjoner 

Hvis/når jeg skal utføre et slikt arbeid med elever på grunnskolen, kunne jeg tenkt meg å gjøre det tverrfaglig. Jeg ville gitt elevene muligheten til å lage en egen tekst i norskfaget, for så å lage en bildebok i kunst og håndverk. Elevene vil da videre selv velge om de vil tegne hele bildeboka, så redigere etterpå, velge å gjøre alt digitalt, eller andre metoder. For å ikke skape full forvirring hos elevene, er det lurt å komme med konkrete eksempler på hvordan det kan utføres. Om mulig kan det være lurt å la elevene prøve ut forskjellige metoder i 1 time. En fin metode å få prøve ut dette er at elevene lager visjonsplansjer, slik at elevene får et overblikk over hva som skal med. 

For å nå mål 1 og 2, vil det å lage en bildebok være en passende oppgave. Da jeg tar utgangspunkt i kompetansemålene etter 10.trinn, vil jeg tro at eleven vil kunne klare å løse denne oppgaven veldig bra. De er i den alderen hvor man er aktiv med medier og det å redigere bilder i for eksempel Gimp, vil nok bli en utfordring de tar med strak arm. Det er dog viktig at elevene bevisstgjøres på hvordan de tar i bruk redigeringsprogrammer (Lepperød, Kallestad & Gilje, 2013). I følge Lepperød et. al (2013) er det viktig å gi elevene god tid i et slikt arbeid, hvor redigering av bilder er en del av oppgaven, slik at sluttresultatet inneholder bevisste valg. Ut ifra mine erfaringer i arbeid med en slik oppgave, er det å ha god tid en god idé, da jeg selv fort kunne bruke 2-3 timer på å redigere en liten gjenstand. Videre for å gjøre elevene bevisst på valgene sine, er det lurt for dem å skrive en prosesslogg. Her kan de blant annet notere ned hva de har gjort, hvorfor de har gjort det og hva som er målet med redigeringen. 

Det å lage en blogg som en del av en innlevering er en god erfaring jeg mer enn gjerne kommer til å ta i bruk med egne elever. Dette dekker også kompetansemålet som sier at eleven skal kunne dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner. I følge Lepperød et. al (2013)  vil det virke motiverende for elevene å dele arbeidet sitt på en blogg. Blogging er en kreativ prosess hvor elevene selv kan bruke sine egne interesser til å skape noe eget, og de får muligheten til å utfordre seg selv for å lage blant annet forskjellige og spennende bilder og tekst (Lepperød, Kallestad & Gilje, 2013). Det kan være med på å øke innsatsen og arbeidet, da elevene vet at det er andre enn bare læreren som skal bloggen. 

Litteraturliste
Lk06. (2013). Læreplanen i Kunst og håndverk:KHV1-01. Hentet: 23.09.2016, fra http://www.udir.no 

Lepperød, J., Kallestad, T. & Gilje, T. (2013). Kunst, håndverk, teknologi og design.Bergen: Fagbokforlaget 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar