Jeg vil i dette
blogginnlegget skrive en kort tekst om hvordan man kan jobbe med digital
kompetanse i kunst og håndverk. I og med at jeg går GLU 5-10 har jeg valgt å ta
utgangspunkt i kompetansemålene som ligger under temaet ”Visuell kommunikasjon”
etter 10.trinn. Der det er nødvendig vil jeg referere til pensum og annen
relevant litteratur.
![]() |
https://digitalmediedesign.wordpress.com/2014/10/20/visuell-kommunikasjon-i-digitale-medier/ |
I et slikt
arbeid, hvor man skal skape en bildebok, vil tre kompetansemål i kunst og
håndverk etter 10.trinn dekkes. Målene som dekkes er:
Eleven skal
kunne:
1. Bruke
ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
2. Bruke
ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
3. Dokumentere
eget arbeid i mulitmediepresentasjoner
Hvis/når jeg
skal utføre et slikt arbeid med elever på grunnskolen, kunne jeg tenkt meg å
gjøre det tverrfaglig. Jeg ville gitt elevene muligheten til å lage en egen
tekst i norskfaget, for så å lage en bildebok i kunst og håndverk. Elevene vil
da videre selv velge om de vil tegne hele bildeboka, så redigere etterpå, velge
å gjøre alt digitalt, eller andre metoder. For å ikke skape full forvirring hos
elevene, er det lurt å komme med konkrete eksempler på hvordan det kan utføres.
Om mulig kan det være lurt å la elevene prøve ut forskjellige metoder i 1 time.
En fin metode å få prøve ut dette er at elevene lager visjonsplansjer, slik at
elevene får et overblikk over hva som skal med.
For å nå mål 1
og 2, vil det å lage en bildebok være en passende oppgave. Da jeg tar
utgangspunkt i kompetansemålene etter 10.trinn, vil jeg tro at eleven vil kunne
klare å løse denne oppgaven veldig bra. De er i den alderen hvor man er aktiv
med medier og det å redigere bilder i for eksempel Gimp, vil nok bli en
utfordring de tar med strak arm. Det er dog viktig at elevene bevisstgjøres på
hvordan de tar i bruk redigeringsprogrammer (Lepperød, Kallestad & Gilje,
2013). I følge Lepperød et. al (2013) er det viktig å gi elevene god tid i et
slikt arbeid, hvor redigering av bilder er en del av oppgaven, slik at
sluttresultatet inneholder bevisste valg. Ut ifra mine erfaringer i arbeid med
en slik oppgave, er det å ha god tid en god idé, da jeg selv fort kunne bruke
2-3 timer på å redigere en liten gjenstand. Videre for å gjøre elevene bevisst
på valgene sine, er det lurt for dem å skrive en prosesslogg. Her kan de blant
annet notere ned hva de har gjort, hvorfor de har gjort det og hva som er målet
med redigeringen.
Det å lage en
blogg som en del av en innlevering er en god erfaring jeg mer enn gjerne kommer
til å ta i bruk med egne elever. Dette dekker også kompetansemålet som sier at
eleven skal kunne dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner. I følge
Lepperød et. al (2013) vil det virke motiverende for elevene å dele arbeidet
sitt på en blogg. Blogging er en kreativ prosess hvor elevene selv kan
bruke sine egne interesser til å skape noe eget, og de får muligheten til å
utfordre seg selv for å lage blant annet forskjellige og spennende bilder og
tekst (Lepperød, Kallestad & Gilje, 2013). Det kan være med på å øke
innsatsen og arbeidet, da elevene vet at det er andre enn bare læreren som skal
bloggen.
Litteraturliste
Lk06. (2013). Læreplanen
i Kunst og håndverk:KHV1-01. Hentet: 23.09.2016, fra
http://www.udir.no
Lepperød, J.,
Kallestad, T. & Gilje, T. (2013). Kunst, håndverk, teknologi og
design.Bergen: Fagbokforlaget
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar